lauantai 29. joulukuuta 2007

東京 - Tôkyô

!!kuva lisätty myöhemmin.

Heipä hei taas. Nyt on nähty hieman Tokiota, ja todellakin vain hieman, koska kyseessä on järjettömän kokoinen alue.

Triviana Tokion oikea nimihän on oikeasti Tôkyô, eli pitkällä o:lla (suomalaisittain tookjoo). Samahan on Osakan kohdalla, eli nimi on Ôsaka (oosaka). En tiedä mistä johtuu se että ulkomaisten lausumistavoissa on nuo pitkät vokaalit otettu pois, mutta näin on jostain syystä tehty.

Hirveästi ei tule kuvia tähän ekaan viestiin, koska käytin aika suuren osan ajasta Siyingin kameraa, joka oli hieman kätevämmän kokoinen. Laitan kuvia siltä kunhan kuvat itselleni saan. Sitä odotellessa voin kirjoitella matkasta ja näyttää muutaman kuvan.

Maanantaina siis lähdettiin yöbussilla Tokiota kohti. Ensin bussiin menoa juhlistettiin joulua parin kaverin kanssa syömällä raamenia, eli nuudelikeittoa. Syömisen jälkeen aateltiin mennä vähäisen jotain juomaan. Kaikki izakayat joihin yritettiin mennä oli kuitenkin täynnä, ja karaoket niin kalliita, joten päädyimme kiinalaiseen ravintolaan, jossa juomat oli tosi halpoja. Tilattiin yksi annos gyôzaa, ja sitten vain juomia. Lopuksi mentiin vielä tapaamaan muutamaa vaihtarikaveria jotka oli töissä saksalaisilla Joulumarkkinoilla, saksalaisia kun olivat.

Bussiin tuli lopulta hieman kiirus, joten napattiin taksi, joka ei hirveän kallis ollut kun vain muutama kilometri kuljettiin. Bussissa huomattiinkin sitten että oli hieman suurempi kiire kuin tajuttiin :D Oltiin kokoajan siinä uskossa että bussi lähtee 22:50, mutta ihmeteltyäni miksi bussi lähti heti kun istahdimme sinne, tarkistin lipun ja huomasin että bussi lähtikin jo 22:40. Onnea oli siis mukana sopivasti. Yömatka meni ihan hyvin, vaikka en mitenkään hirveän hyvin nukkunut, tarpeeksi kuitenkin.

Tokioon saavuttiin 8 aikaan aamulla. Vastassa oli Aaron, jonka kanssa mentiin Saitamassa sijaitsevaan Aaronin tyttöystävän kaverin kämppään. Kaveri oli siis lähtenyt jenkkeihin joulunaikaa viettämään joten saimme kämpän käyttöömme erittäin edullista korvausta vastaan. Asunnolla odotti Aaronin tyttöystävä Christine.

Kun lopulta pääsimme matkaan, suuntasimme Harajukua kohti, koska Christinellä oli kampaamo ja meikkausajat varattuna illan juhlia varten.
Kuvassa pieni panoraama Harajukusta. Paikka on täynnä kauppoja, ja varsinkin hieman erikoisimmille vaatteille. Tästä syystä alueella näkee paljon erikoisiin vaatteisiin pukeutuvia tyyppejä, enemmän kuitenkin viikonloppuisin, joten hirveän suurta määrää emme nähneet.

Harajukun jälkeen käytiin Shinjukussa, jossa odottelimme että Christine saa meikkaukset hoidettua. Käytiin myös vaihtamassa paluulippuni Osakaan, koska olin saanut paluulipun vain 27. päivälle, ja halusin olla päivän pidempään. Bussilippua ei kuitenkaan voinut muuttaa, mutta rahat sain siitä takaisin 100 yeniä lukuunottamatta. Kaikki bussit oli myös täynnä, joten päätin vain olla hetken lipuitta ja suhaista shinkansenilla takaisin, hieman kalliimpaa, mutta ajattelin olevan sen arvoista.

Illan juhlia varten pukeuduttiin sitten hienosti, ja matka oli hieman kylmempi tämän takia. Reilusti enempi tytöillä kuin meillä pojilla kylläkin. Ylläoleva kuva otettu purikura masiinassa, joka on tavallaan valokuvauskone, mutta kuviin saa jänniä taustoja ja niihin voi piirrellä kuvien ottamisen jälkeen, suosittua nuorten tyttöjen keskuudessa. Kuvassa siis minä ja Siying.

Juhlat eivät olleet niin viralliset tanssiaiset kuin mitä oli peloteltu, osittain onni, osittain pieni pettymys. Kyseessä oli siis enempi klubi, mikä oli kyllä tanssin kannalta hyvä koska klubitanssi ei hirveän suurta taitoa vaadi suuressa ihmisjoukossa :P Juhlien jälkeen mentiin syömään hawaijilaista hampurilaista, ja sen jälkeen takaisin asunnolle viimeisillä junilla, jotka oli aivan täpötäynnä.

Jotkut on ehkä nähneet tai kuulleet juttua juna-asemilla työskentelevistä henkilöistä jotka työntävät ihmisiä täpötäysiin juniin sisään, ja aivan totta tämä on. Itse en nähnyt kun saimme tungettua itsemme itse sisään, mutta uskon että sellaiset on tarpeen. Hieman eri meininkiä kuin Osakassa, missä jo minun mielestäni ruuhka aikaan on täydet junat. Tokion vastaava oli kyllä eri kaliiberia. Liikkua ei pystynyt lainkaan, ja ilma tukalaa ja tosi kuumaa. Onneksi ei pitänyt kokea tuota kuin pari kertaa, ja yritän vastaisuudessa kyllä välttää.

Seuraavana päivänä mentiin katselemaan vähän paikkoja, ei mitään sen ihmeellisempää. Kuva erään virastotalon näköalakerroksesta, kerros nro 45. Hissi kulki vain väliä kahden kerroksen välillä, eli 1 ja 45 :P nopea oli kyllä, ei mennyt varmaan edes minuuttia matkan tekemiseen. Ylhäältä oli hienot näköalat, jos pitää kaupungeista. Muuta ei nimittäin oikein näkynyt, pimeää kuin vielä oli, ja koska Tokio todellakin on ihan törkeän iso. Hieman liiankin iso ehkä minun makuuni, Osaka on hieman mukavampi vaikka toki myös suuri kaupunki.

Näköalan ihastelemisen jälkeen mentiin syömään Nabea, ja otettiin syö ja juo niin paljon kuin haluat, kestona 2 tuntia ja maksoi vain 2,500 yeniä. Tuli kyllä syötyä hieman liikaa ja päätettiin kaikki että oli kyllä viimeinen kerta koko loppuvuotena :D Syömisen jälkeen taas asunnolle.

Viimeinen kokonainen päivä vietettiin Yokohamassa, jonka alueella sijaitsee Chinatown ja pieni huvipuisto. Ensin mentiin Chinatowniin, jonka yksi porteista on yllä olevassa kuvassa. Käveltiin hieman alueella, syötiin mania ja katseltiin hieman siellä olevia kiinalaisia temppeleitä.

Chinatownin jälkeen mentiin huvipuistoon, jossa käväistiin yli 100m korkuisessa maailmanpyörässä, joka oli aikamoinen elämys, ja vuoristoradassa. Huvipuiston jälkeen mentiin Raamen museoon, joka toimi samalla ravintolana. 300 yenin pääsylipulla mentiin taloon sisään, jonne oli rakennettu 1940-luvun Japanilainen katumaisema. Paikassa oli useita pieniä raamen ravintoloita joihin sai sitten mennä syömään. Myös näyttelijöitä oli kiertelemässä paikkaa tiettyjen hahmojen rooleissa. Tosi jännä paikka, ja ruoka oli hyvää. Syötiin kolmessa eri paikassa pienet raamen kulhot, josta tuli ihan hyvin täyteen. Tämän jälkeen taas asunnolle. Hyvin sai yhden päivän kulumaan yhdessäkin tokion kaupungeista.

Tämä kuva on shinkansenin ikkunasta matkalla kotio. Lähtö oli perjantaina 28. päivä. Ennen lähtöä käytiin vielä harajukussa, jossa naiset ostelivat hieman vaatteita. Sitten asemalle, tuliaisten ja eväiden osto, ja shinkanseniin. Matkustin hitaimmalla junalla, joka pysähtyi joka asemalla, joten matkaan meni 4 tuntia. Shinkansen millä menin ei ollut uusimpia malleja mutta ihan mukava, erikoista oli minulle se, että jalkatilaa oli todella hyvin verrattuna suomalaisiin juniin. Ei tarvinnut nousta ylös jos piti paikalleen mennä jonkun edestä, mikä on kyllä näppärä juttu pitkillä matkoilla.

Matkalla tuli pelattua myös paljon tetristä ds:llä moninpelinä, koska kaikilla oli oma ds. Junissa aika meni näin nopsaan. Ainoa haittapuoli oli yöllä kun meni nukkumaan niin rupesi vain miettimään tetrispalikoita...

Kotona Osakassa on kyllä mukava olla. Vaikka Tokio ei kaupunkina niin suuresti eroa Osakasta niin ero kaupunkien koossa kyllä tuntuu junamatkojen pituuksissa ja junalinjojen monimutkaisuudessa. Osaka on huomattavasti helpompi paikka navigoida. Pienenä jännänä juttuna Osakassa liukuportaissa paikallaan olevat seisoo oikealla puolella, kun taas Tokiossa vasemmalla puolella....tällainen kaupunkien välinen kulttuuriero on aika jännä juttu mielestäni.

Lisää kuvia tulee kunhan kuvat saan, ja kenties lisää juttuakin jos jotain muistuu kuvista paremmin mieleen.

Tuomas kirjoitti...

Hyvä kuva tuli purikurasta ;-)

Saka kirjoitti...

Joo, ihan hyviä kuvia purikurasta on tullut oteltua ;)

Saisi tuoda kyllä suomeenkin nuo, oon varma että olis räjähtävä suosio teinityttöjen keskuudessa, jopa suomessa.