maanantai 4. helmikuuta 2008

Japanilainen jonotus ja muuta sekalaista

Teki vain mieli kirjoitella vähän sekalaista mitä täällä on nyt tullut koettua.

Ensinnäkin Japanin tunnit sujuu ihan hyvin. Nopeudesta olen saanut aika hyvin kiinni, ja pienet kielioppikokeet ja kanjikokeet menee välillä jopa paremmin kuin muilla oppilailla :P vielä en tiedä kuinka paljon nopeammin tässä ryhmässä oppii, mutta tuntuu sopivan paremmin minulle kuin aiempi ryhmä. Vähän kyllä tuntuu ikävältä jättää alkuryhmään vain 3 oppilasta, joka sekin supistuu kahteen kuukauden päästä, myös Kaneko-sensei on ikävä jättää sinne koska on kyllä paras japaninkielen opettaja mielestäni.

Elokuvateatterissa kun tässä kävin, joka ei nyt teatterina ollut sen kummoisempi kokemus kuin suomessa, mieleeni pälkähti kuinka nerokas Japanissa käytettävä jonotussysteemi on. En tiedä onko suomessa samanlaista, mutta en ole ainakaan törmännyt. Täällä siis tavarataloissa, ja melkeinpä missä vain missä on enemmän kuin yksi piste mihin jonotetaan on tämä systeemi käytössä. Vaikka pisteitä on monta, on jonoja vain yksi. Jono laitetaan pituuden mukaan kiemurtelemaan vähän niinkuin huvipuistoissa. Ennen kassapisteitä, tai mihin sitten jonotetaankin, on paikka mihin jonossa ensimmäisenä oleva jää odottamaan, ja kun jokin kassa vapautuu, menee ensimmäisenä oleva sinne. Eräänlainen jonotusnumero systeemi, ilman jonotusnumeroita :P se loistava juttuhan tässä on se, että hyvin monesti suomessa on hankalaa valita se oikea jono, joku törppö jää hidastelemaan tai kassa ei vaan osaa jne jne. tämä systeemi poistaa tämän täysin, koska jonoja on vain yksi, eikä se jää junnaamaan paikalleen vaikka yksi kassa räjähtäisikin käsiin. Suomeen saisi kyllä ottaa suuriin paikkoihin heti käyttöön. Ruokakaupoissa ei tällaista kyllä ole, koska voisi olla hankalampi toteuttaa, mutta muualla näkee melkein kaikkialla.

Toinen jonotusjuttu on junat. Junien oville on merkitty paikat asemalaiturilla, ja täsmälliset japanilaiset kuljettajat osaa kyllä pysäyttää junat täsmälleen merkin paikkaan. Jonot muodostuu näihin paikkoihin ennen kuin juna edes saapuu laiturille, ja kun juna saapuu, jono jakautuu kahtia ovien molemmille puolille, jotta junasta ulos tulevat pääsevät kätevästi pois ja uudet ihmiset sisään, toimii hyvin. Suomessa en kyllä tiedä miten junan pysäyttäminen onnistuu kohdalleen, ja tuntuu että ihmisten kohteliaisuus ei välttämättä riitä tällaiseen kilttiin jonottamiseen.

Tuli tänään myös käytyä japanilaisella hammaslääkärillä. yksi viisaudenhammas oli tarkoitus nyhtäistä pois tammikuussa jos olisin suomeen palannut, mutta koska niin ei käynyt jäi hammas suuhun. Ajattelin että ei tästä ongelmaa pitäisi olla, mutta hammas taisi päättää toisin. Ien turposi ikävästi, tuli kipeäksi, ja teki puremisen hankalaksi. Kysäsin sitten koulusta hammaslääkäriä, ja sain ajan englantia puhuvalle lääkärille. Itse lääkäritoiminta oli aika samanlaista kuin suomessa, lukuunottamatta että kengät otettiin pois ennen tuolille menoa, ja suu huuhdeltiin välillä itse tuolin vieressä olevasta vesimasiinasta. Kipu oli käynnin jälkeen aika ikävä, mutta lääkkeet alkoivat onneksi tehota ja nyt on olo jo ihan ok. Hammasta ei vielä poistettu, vaan hieman puhdistettiin turvonnutta aluetta, annettiin antibiootteja mukaan ja vähän leikattiin ientä että pureminen onnistuisi paremmin. Hinta ei ollut hirveän paha tällä kertaa, varsinkin kun hommasin suomen vakuutuksen päätyttyä japanilaisen vakuutuksen, joten pitää maksaa vain 30% hinnasta. Huomenna on lisää ikenen puhdistusta, ja ylihuomenna hampaan poisto, sopivasti pari päivää ennen Hokkaidon matkaa....josta yritän sitten ensi viikolla kirjoitella lisää.

Hokkaidoon siis menen katselemaan lumifestivaaleja, ja vietän siellä neljä yötä. Ja nyt voisin yrittää aika nopeasti saada kuvia blogiin....mesen tai skypen tiedot tietävät saavat hätyytellä jos kuvia ei ala ensi viikon torstaina näkyä :x näin tänään.

1 kommentti:

Tuomas kirjoitti...

Juu onhan tuota jonotussysteemiä suomessakin jossain kokeiltu. Viimeksi törmäsin Göteborgissa kyseiseen.
Esim. Pariisissa oli osalla metroasemista ihan kiinteät ovet jo siinä laiturilla ja juna pysähtyi sitten niitten kohdalle. Eli ei siis voi sinne kiskoillekaan pudota. Käsittääkseni ovat suomessakin harkinneet sellaista joillekin asemille, tulee varmaan samaan aikaan kun metrot automatisoidaan, eli heippa kuskit.