lauantai 22. maaliskuuta 2008

九州 - Kyushu Osa 1 - Beppu

Heips, olin siis viikon reissulla Kyushussa tuossa noin viikko sitten. Tuli kierreltyä aika monta paikkaa ja kuviakin tuli vaatimattomat melkein 1000 kappaletta. Vihdoin sain itseni kirjoittelemaan reissusta blogiin, ja päätin jakaa tämän nyt osiin, helpompi ehkä hahmottaa, ihmiset jaksaa lukea, ja minä kirjottaa..

Ensimmäisenä oli siis vuorossa matka Kyushuun. Matkan voi taittaa shinkansenilla muutamassakin tunnissa, mutta hinta on silloin aika kova. Tämän vuoksi päätimme tehdä matkan laivalla.

Tässä kuva laivastamme, Himawarista, eli auringonkukasta, Osakan satamassa. Paatti oli siis aika samanlainen kuin jotkut Viroon menevistä laivoista, eli tylsä. Ei juuri muuta ollut kuin ravintola, sekä tietenkin japanilaiseen tapaan yleinen kylpy.

Laivassa nukkui kuitenkin ihan hyvin.

Laivamme saapui aamulla Beppu nimisen kaupungin satamaan. Kaupunki on kuuluisa kuumista lähteistään, ja on aika vulkaanisesti aktiivista seutua.

Tämä patsas oli Bepun aseman edessä. Kuulemma herra toi turismin Beppuun ja tunnettiin nimellä Shiny Uncle. Hän myös piti lapsista. Se mitä ihmettä tuossa patsaan kuvaamassa tilanteessa tapahtuu, ei ole mitään hajua.... takana näkyvä hökötys jossa vettä maasa, on käsille tarkoitettu kuuma kylpy. Ihan mukavan tuntuista oli.

Bepussa kuuluisa nähtävyys on Helvetit, eli japaniksi Jigokut. Vulkaanisia lähteitä, jotka eivät kuitenkaan sovellu kuumien kylpyjen lähteiksi. Niitä on Bepun alueella 10 kappaletta, joista 8 aika vierekkäin, joten niitä lähdettiin katselemaan.

Ensimmäisessä Helvetissä oli myös eläimiä, koska lämmin vesi varmaankin antaa mukavia oltavia joillekin eläimille. Kuvassa siis virtahepo jos joku ei tunnista :P

Helvetin valloittaja poseeraa. Näillä alueilla oli aika vahva rikin tuoksu, joka on aika sama kuin kananmuna, mutta ei ihan tuore sellainen.

Ensimmäisen Jigokun nimi oli Yamajigoku, eli vuorihelvetti. Lämpötila vedessä oli n. 90 astetta.

Seuraavana oli Umijigoku, eli merihelvetti. Nimi varmaankin mukavan sinisestä väristä. Korissa joka vedessä on, on kanan munia, joita on kätevä keittää tässä kuumassa vedessä.

Toinen kuva merellisestä helvetistä.

Poseeraan tyylikkäästi jonkin jigokun edessä.

Paholaishelvetti oli mutainen ja kupli jatkuvasti. Lämpötila oli korkea, ja varoituskylteissä varoitettiin että tuonne putoaminen on aika varmasti loppu. Kuuma lämpötila ja muta yhdessä tekevät ikäviä juttuja.

Taas sinertävä Jigoku. Tässä lämpötila oli 100 asteen luokkaa. Kuvassa näkyvä höyry puski esiin myös aikamoisella paineella.

Söimme Jigokun höyryssä höyrytettyjä pullia, herkullista oli~

Paholaisvuorihelvetin edessä oli tämä demonipatsas.

Jigoku itsessään oli hyvin höyryinen. Kylteissä sanottiin että tämän jigokun höyryn paine liikuttaisi veturiakin, eli aika kova voima.

Lämpötila oli oiva krototiilien kasvattamiseen täällä. Jaksoivat kyllä olla paikallaan nätisti nämä elukat.

Valkoinen helvetti. Väri johtui tai loi valkoista kiveä, jota käytettiin johonkin...mutta en kyllä enää muista mihin... mielenkiintoista, eikö totta! :D

Välipiristeenä tämä auto, joka on kuin varastettu Back to the future elokuvan kuvauksista. Näin auton kaksi kertaa, ja toisella kerralla olin kameroineni tarpeeksi nopea!

Verihelvetti, oli arvatenkin punainen. Taisi johtua punaisesta mudasta.

Viimeinen jigoku oli geysir, joka teki n. 6minuutin purkauksen joka 30 minuutti. Odotin jotain isompaa ja hienompaa, joten oli pieni pettymys tämä...

Jigokukierroksen jälkeen lähdimme kävelemään, ja etsimään lähistöllä piileskelevää järveä. Järveä emme kuitenkaan löytäneet, koska emme uskaltanee kävellä liian pitkälle, viimeisten bussien mennessä jo kuudelta illalla. Iltakävelystä olisi muuten tullut aika pitkä.

Löysimme kuitenkin tämän koulun, jotakuinkin keskellä ei mitään! Tyhjähän se oli, varmaankin loma, mutta mietimme kyllä että miten lapset tänne kouluun jaksaa tulla. Kesällä ja keväällä kyllä varmaan ihan nättiä seutua.

Lisää maisemaa kävelyretkeltä.

Tässä hotellimme Bepussa. Julkinen kylpy oli tietenkin olemassa, kaupunki sentään kylvyistä tunnettu. Hintakin oli ihan hyvä.

Seuraava osa matkasta myöhemmin!